farmorheladan

Av Gun-Britt Svensson - 13 augusti 2021 00:10

Hejsan. Idag var vi bjudna till våra vänner i Kvarnsveden på grillat. Vi blev hämtade av Ellen cirka 15.45 för P-Å var upptagen med grillning. När vi kom fram stod han där på gräsmattan och han hade så snyggt grillförkläde på sig. Det hade han fått av Ellen. Vi blev bjudna på Sangria när vi kom. Strålande sol så vi satt ute i solen innan det blev mat. Sedan började det åska och regna medans vi åt så vilken tur att vi satt under tak! Det är lite ostadigt väder ändå.
Maten var jättegod fläskkotletter, potatisgratäng & sallad. Vin eller öl till.
Hade köpt 4 trisslotter och Leif hade vinst på sin 60 kr så jag ska hämta 2 nya lotter så vi får skrapa tillsammans! Hade också köpt en rosa bubbel men den smakar vi på vid ett annat tillfälle.
                      Tack för en trevlig kväll med god mat & dryck!!
    Hade ju bestämt att åka Taxi hem och det blev också trevligt en f.d städerska på Borlänge Sjukhus satt vid ratten så det va jättekul pratade hela vägen. Hon hade slutat 2005 samma år som jag slutade på gynmottagningen där. Det var hennes man som var Taxiägare därför blev det naturligt för henne att börja köra också.

Av Gun-Britt Svensson - 11 augusti 2021 00:41

Hejsan! Igår var det fint väder så då ville vi passa på att ta en cykeltur. Vi bestämde oss för att cykla hem till Sundströms det var ett tag sedan. Det var så trevligt komma till dom, men Lennart har så ont i ryggen efter han ramlade omkull.
Vi fikade och blev kvar ganska länge och så började det regna. Det blev växlande väder, inget att lita på. Leif åkte före mig och jag stannade kvar hos dem lite längre.
Åkte förbi Lidl på hemvägen och när jag kom ut därifrån regnade det som himmlen var öppen! Jag trampade hem i alla fall, var som en dränkt katt när jag kom hem.
Idag har vi också varit ute på cyklarna gick in på Erikshjälpen och kika runt lite, säkert ett år sedan jag var in där kanske mer.

Av Gun-Britt Svensson - 7 augusti 2021 18:15

Hejsan! Är ute och tar promenader med stavar nästan varje dag, har fortfarande mycket ont i ryggen. Men tar mindre med värktabletter nu mot i början i alla fall.

Gick förbi och titta där jag ramlade och såg det var ett riktigt hål i asfalten jag trampade ner i så det var inte så konstigt att jag dök! Blåögat har börjat blekna det känns bra, man vet ju inte va folk kan få för sig??

Just nu spöregnar det ute ser inte mysigt ut men det behövs. Imorgon ska vi hälsa på Cattis i hennes stuga om det inte är för regnigt.

Peter med familjen kom iväg till Piteå i alla fall för att hälsa på sina vänner däruppe, det ser ut att ha det jättetrevligt!

Av Gun-Britt Svensson - 2 augusti 2021 23:53

Hejsan!! Igår var det Leifs födelsedag och först kom Ola & Linda sen Clara & sist Catarina. Peter ringde till Leif och grattade och sa de kommer på måndag 2/8.
Trevligt att träffas jag bjöd på gofika. De tyckte det va tur att Almas café hade semester så jag blev bagare istället.
     Så idag kom Peter med familj och som Kileon alltid säger när han kommer till mig "ska vi fika nu"? Han är för härlig den gossen! Leif hade köpt 2 stora vattenmeloner och nästan en hel gick åt innan kaffet. Den andra melonen fick de med sig hem.

Därefter blev det fika och de tyckte det smakade jättegott!! Hade köpt glass som passade för alla känsliga magar laktosfri och mjölkfri sen vanlig glass för "friska" magar. Samma gällde vispgrädden som var laktosfri. Hade bakat vanlig sockerkaka och kokat färst jordgubbssylt till. Det blev så bra!
Susanne hade med en glutenfri kladdkaka.
Bjöd på lika dagen före fast då hade jag bakat kakan själv.

Det var två jättetrevliga dagar och tur med vädret också.

Hejsvejs!

Av Gun-Britt Svensson - 1 augusti 2021 12:06

Hejsan! Idag är det igenmulet väder det brukar det inte vara 1 augusti. Det vet jag eftersom det är Leifs Födelsedag! Just nu tog han en runda på cykeln bäst passa på då det är uppehåll. Men det kanske inte kommer något regn får vi hoppas!

Jag tar nog mina stavar lite senare anväder mig av dom eftersom ryggen inte är ok ännu.

Hejsvejs!!!

Av Gun-Britt Svensson - 26 juli 2021 12:14

Hejsan! Jag och Astrid har så trevligt på dagarna ute och cyklar och promenerar har ätit gott varje dag.
En dag hade vi besök av småsyskonen någon timme och de frågade om vi inte kunde gå till lekparken. Såklart vi gör sa jag, solen gassade och det var så varmt ute!
De roar sig själva så bra där, så det var så kul för dom, men på hemvägen ramlar jag "pladask" framstupa på asfalten slog mig i ansiktet sårig i pannan och på näsryggen så jag var blodig runt näsan och under ögonen. Astrid och en kvinna hjälpte upp mig. Såg då att det var ett hål i asfalten som jag trampat ner i. Fy tusan va ynklig jag kände mig!!! Ingen fraktur tack o lov men va ont jag har!!! Mörbultad i hela kroppen. Ryggvärk och ömmande högerarm. Går på värktabletter "Naproxen" hela tiden. Oj oj. Så jag har tänkt att någon Uppsalaresa blir det nog inte för min del!!

Tur att näsbenet höll!!

Men jag ska väl bli bättre vi har i alla fall varit ute och cyklat, igår hälsade vi på Inger & Lennart det var så trevligt! Kul för Astrid cykla runt lite i Borlänge.

Av Gun-Britt Svensson - 22 juli 2021 12:54

Hejsan! Hade bestämt att Astrid skulle vara hos mig några dagar hon ville vara i Borlänge förstås. Solen skiner och det är såå varmt! Igår så var vi till Kupolen och kika runt lite så klart hade fröken munskudd om någon undrar.
Leif skruvade ner min cykelsits så den blev lagom till henne så nu kan vi cykla om dagarna och jag har Leffes bike. Hon tycker det är jättekul!!
Idag bjuder Leffe på mat på IKEA där finns ju allt som hon kan äta också. Sen är det väldig disciplin på hur går och sitter och renligheten! Det gillar jag!!
Nyss har Astrid & jag varit ner en vända till ICA- MAXI innan maten. Nu blir det en fruktststund.

Av Gun-Britt Svensson - 18 juli 2021 20:07

Hejsan!! Idag väntar vi besök från våra vänner som vi brukar resa med. De ska komma till kl 11.00 är det sagt och de kom punkligt. De hade med en Champagne som vi smakade på direkt och P-Å fick Loka eftersom han skulle kör hem. De erbjuds sova över men de vill hem till sina sängar.
Drack sen lite kaffe med dopp och därefter tog vi vår bil till Klockarberg för att gå upp på berget och beundra utsikten. P-Å va chaufför. Att det var så brant och så pass långt minns jag inte. Det var länge sen vi gick upp dit. Skogen hade växt så högt så den skymde mycket av utsikten, synd.
När vi kom tillbaka till stugan så började jag med maten. Skalade potatis, allt det andra hade jag förberett kvällen innan. Köttfärsbiffar med fetaost, rårivna morötter, lingonsylt & tomater. Det smakade jättegott! Hoppade över grillningen denna gång.
Vilken trevlig dag vi haft idag!!