farmorheladan

Alla inlägg under december 2016

Av Gun-Britt Svensson - 27 december 2016 16:54

Hej på er!! Idag är det den 27/12 och jag var ner till Lindex och bytte en pyamas till större strl till Gilbus, det var det enda klappen som blev felköp annars blev allt jättebra! Får vi tro, det såg då så ut i alla fall. "En gör så gött en kan" när man vill fantasin ska infinna sig kan det va svårt!!

    Vi var bjudna till Boströms på Julafton och vi skulle sova över där också. Ola hade varit dit en sväng innan vi kom och gett barnen julklappar men skulle vidare till sin mamma efter det. När vi kom blev barnen såå glada  när de såg alla paketen och hade nog velat börja öppna direkt!

    Men vi fikade lite och Susanne var i full gång med maten så det skulle bli klart så vi skulle hinna äta före "Kalle & hans vänner". Allt blev klart precis enligt tidspaneringen!

        Vi gick ner en våning och det stod inte på förän Tomten knackade på Altandörren där nere. Då fick lille Gilbus 2 år stora ögon när vi släppte in den "gamle farbron". Han var lite avvaktande men inte rädd så det va riktigt kul att se hur han reagerade.

       Hela kvällen ville han berätta och peka, att Tomten är där ute!!  

               Det här är Annandagjul.

 

      Vi  som sagt låg kvar åt frukost stannade en stund och åkte sedan hem. Vi åkte in på Willys och kompliterade lite till Annandagen för då blir det en Julafton till hemma hos mig & Leif. Det ska bjudas på Lutfisk & potatis köttbular & prinskorvar lite smått ägghalvor god röra med mycket räkor och Rökt lax, gravad lax och Lennarts goda Gravlaxsås! Fika förstås.

       Sedan kom Peter m familj och OLa och Grim Catarina hade influensa synd nog så hon kunde inte komma! Småpojkarna hade så skoj med bilarna de fick i paketen som var lite uträkning! Vilgot en radiostyrd bil,  Astrid lite avundsjud tyckte det verkade kul!! Men hon blev inte utan! 

 

                  Vår jul har varit riktigt trevlig!!  

 

                                     Hejsvejs!!!   

 

Av Gun-Britt Svensson - 19 december 2016 00:51

Hejsan! Jag och Leif har varit ute och köpt julklappar tillsammans och var för sig också. Det är mycket att stå i så här före julen. Men det är svårt med fantasin nuförtiden tycker jag! Förr kunde jag komma på lite "fiffiga" klappar men nu är det trögt tycker jag! Har pyntat och slagit in alla paketen men upptäckte nu att två till ska slås in. Bakat saffransbullar och längder. 

 


 


Sen har vi varit i Östermalmskyrkan och tittat på Luciafirande i Astrids klass. Det var så fint de är så duktiga att sjunga så många fina sånger. Här ett litet smakprov.

 

 

 

Astrid på Luciafirande i kyrkan.

 

 

 


                               Skymning!

 

Snön ligger kvar men det har töat bort en del får hoppas att det får stanna över julen så det blir lite stämning! 

 

                                                   Natti Natti!!

 

 

 

 

Av Gun-Britt Svensson - 10 december 2016 12:28

Hejsan!! Blev inbjuden till årets julfest i Hedemora som jag hoppat in och jobbat lite sista tiden. Har ju varit med förut varje år då jag var anställd. I år var det Undersköterskorna som höll i allt med mat och underhållning. Brukar varva yrkesgrupper jag och Marianne var alltid med uskorna för vi kunde ju inte vara själva.    

   Vid ankomst bjöds på Glögg och Bål till det mycket snacks som stod uppdukat på bordet. Då alla kommit satte vi oss till bords.

De hade beställt kallskuren tallrik till oss alla. 


       

    På den var det lite sill, gravlax, rödbetssallad, legymlallad, currysås, skinka, rostbiff, 2 råa prinskorvar, 2 skivor korv, en liten kokt kall potatis allt på en bädd av salladsblad. Jag drack endast julmust till maten.

     Vi blev 24 st av dessa endast 2 män. Vi skojade och sa att det kommit 2 tuppar i en hönsgård! (Det var nog inte så långt från sanningen.)       

     Sen blev det tipspromenad och det var frågor om vad vi trodde personalen gjort tidigare eller hade för mera utblildning eller om någon hoppat bungyjump eller jobbat som  kock eller konditor t.e.x.? Svåra frågor för oss alla. Vi fick gå en och en runt och leta 10 frågor. Eftersom jag inte är tillsammans med dem så mycket nuförtiden så går mycket information mig förbi. Så tre rätt skrapade jag ihop. Hade ju inte trott på någon vinst.

      Efter det fick vi smaka på en ljuvligt god kolatårta till kaffet som en undersköterska bakat som var Konditor innan hon kom in i vården! Tårtan var bäst helt klart!   

     Ett år hade de beställt varm mat som matfirman körde fram i stora frigolitboxar och de höll värmen jättebra! Vet inte varför det inte blev så i år. Sen kom de också tillbaka och hämta då vi ringde riktigt bra. 

      Sen var det dags för julklappsutdelning jag hade köpt 3 handdukar på Hemtex som sköterskan mittemot mig fick och jag fick 2 fina jullyktor.

      

                           Lyktorna va jättefina!!


      Det blev mycket musik, för Carola hade högtalare till sin mobil. Dans också då det blev en bra låt. Kunde inte sitta still då det blev gamla godingar. Men Carola körde om och om igen den tog aldrig slut men det gjorde jag!

     Sen ringde jag Leif och så kom han och hämtade mig han knackade på dörren KOM IN det är fest sa tjejerna till honom men det ville inte Leif, vi skulle åkte hem inget mera fest i kväll.

                                      

Jag kramade om alla och tackade uskorna för en trevlig fest och sa till alla vi syns nästa år igen för nu ska jag vara julledig. 

 

     "Ps vi spelade Ulf Lundells gamla goding "Snön faller och vi med den" och idag var det som ett julkort ute!!Ds   

 

                                       GOD JUL!!

          

Av Gun-Britt Svensson - 8 december 2016 02:30

Hejsan! Tänker skriva lite grann. Det börjar höra av sig kunder nu om att få fina fötter före julen så jag får försöka få det att gå ihop med allt som ska göras. Ska köpa lite klappar till barnen det hör ju till men min fantasi är inte lika som förut. Tycker det är så svårt att hitta på något roligt till dem, vill ju gå ifrån önskelistorna lite grann. 

         Leif åkte till Siljansnäs idag och tände ljuset på graven, tittade också till stugan så allt var okej. Passade på att göra en almanacka när han var borta för det är lite trixit och få till det så då är det bra om jag är ensam hemma. Leif var inte borta så länge hann klart det jag höll på med. Vi tog en fika sen promenerade jag ner till Kupolen och Norra Backa. Träffade en fd arbetskamrat som väntade på Flexbussen ville fråga henne hur den gick. Man ska beställa 2 timmar före  och man blir hämtad ändå hemifrån likaså blir man skjutsad ändå hem. Hon tycker det är så bra när det är mycket att bära. Denna gång tog jag promenad fram och åter i alla fall. Leif hämtar ju mig om jag ringer.

        

                                     Vore bra om man fick lite tips!  

 

                                             Hejsvesj!! 

                                          

                                                

 

 

 

 

Av Gun-Britt Svensson - 3 december 2016 18:32

Hejsan! Igår 2/12 var jag ner en sväng till Norra Backa ska väl börja titta på lite julklappar. Det var ju bra förut då Handelsbussen gick om jag hade handlat mycket, för den gick hela tiden. Men lagom till första Advent drogs den in!! Jävl.... skit!!!!

    Stackars många äldre som utnyttjat den för att komma ut för att få lite mat i kylen! Men jag (tror) det går en Flexbuss nu istället fast inte gratis då förstås. Men va gör det bara det finns bussförbindelse!

     Jag var in en sväng på IKEA och såg då på Matserveringen så mycket folk!! Inte ska man gå dit en helg och äta då är hela Dalarna där! Leif och jag brukar gå dit någon gång ibland en vardag blir det då förstås.

     Igår var det IDOL som jag och Leif tittar på och ikväll blir det Så mycket bättre det är alltid sevärt & hörvärt!

 

 

          Liam, Rebecka & Charlie vidare till Globen

 

                       

                                   Hejsvejs!!! 

 

       

Presentation


Farmorheladan

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

bloggar jag följer


Skapa flashcards